خلاقیت در صنعت، کلید تمام پدیده‌های خلق اعتبار و سرمایه است

کاربر مهمان خوش آمدید - برای ثبت نام کلیک کنید

انواع مالکیت های فکری

اختراع و نوآوری
دانش فنی
کپی رایت
نشان تجاری
پروانه کسب و کار
طرح تجاری کسب و کار

اختراع و نوآوری    Patent

اختراع یا نوآوری عبارت است از یک مفهوم یا خلق تکنولوژی نوین که میتواند یک محصول، یک فرآیند یا یک سیستم باشد. اختراعات در نتیجه تخیل و نبوغ آدمی بروز می‌کنند. اگر چه بسیاری از اختراعات توسط افراد خلاق خلق می‌شوند و بسیاری از آنها نیز به ثبت می‌رسند، اما تنها تعداد معدودی از آنها وارد بازار میشوند.
خلاقیتی که استفاده نمی‌شود و در آرشیو و قفسه‌ها راکد می‌ماند، نمی تواند در خلق ثروت موثر و سهیم باشد. ایده‌ای که بروز می کند ولی بهره بردای نمیشود، حتی اگر به ثبت هم برسد، عواید مالی به بار نمی آورد. تکنولوژی وقتی ثروت خلق می کند که تجاری شود یا برای دستیابی به یک هدف استراتژیک یا عملیاتی یک سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
بسیاری از مخترعین خود به تنهایی قادر به تجاری سازی یا تولید انبوه موضوع اختراع خود نیستند. با ثبت و عرضه موضوع اختراع خود در این بازار می توانید آن را در معرض دید هزاران نفر دیگر قرار دهید تا سرمایه گذار مناسبی برای مشارکت یا واگذاری امتیاز اختراع خود پیدا کنید.
برای مثال اختراع و نوآوری های هر یک از گروههای زیر قابل ثبت در بازار آی پی هستند:

1. پژوهشگران، مخترعین ، مبتکرین، دانشجویان، دانش آموزان و شرکت‌های دانش بنیانی که اختراع خود را در اداره ثبت مالکیت‌های صنعتی ایران یا سازمانهای خارجی ثبت نموده‌اند.
2. دانش آموزان عزیزی که با طرحی در جشنواره جابربن حیان شرکت نموده‌اند.
3. مخترعان و نوآورانی که در جشنواره خوارزمی شرکت نموده‌اند.
4. شرکت کنندگان در جشنواره شکوفایی و نوآوری
5. اعضای انجمن نخبگان ایران
6. افرادی که در جشنواره ایده تا پدیده طرحی را ارسال نموده‌اند.
7. طلاب و روحانیون گرامی که در جشنواره علامه حلی صاحب طرحی هستند.


دانش فنی Know-how


دانش فنی به دانشی اطلاق می شود که برای طراحی، تولید و استفاده از یک مصنوع فنی یا دسته ای از مصنوعات فنی مورد نیاز است. منظور از مصنوعات فنی ابزارها و دستگاه های دست ساز بشر است.
«دانش فنی» را مي توان ويژگي ها يا فوت و فن انجام دادن يك تولید یک محصول دانست كه بيشتر شامل اطلاعات است تا ابزار و ماشين آلات. دانش فنی یا تكنولوژي تشكيل شده است از :

1- تكنولوژي متبلور شده در دست و ذهن انسان به صورت نيروي متخصص و كاربردي.
2- تكنولوژي متبلورشده در ابزار توليد
3- تكنولوژي مكتوب به صورت نوشته هاي علمي و اسناد و مدارك و طرح و نقشه و …

مهندسان، صنعتگران و کارگران مختلفی به فناوریهایی دست می‌یابند. این فناوری ممکن است یک طراحی ساده از محصول جدیدی باشد یا یک فناوری در هر سطحی از تکنولوژی باشد یا حتی بومی سازی یک محصول خارجی باشد. در مجموع کلیه اطلاعات، نقشه های فنی، تکنولوژی ساخت و روشهای تولید که به آن دست یافته اید، دانش فنی نامیده می شود. شما بمیتوانید با ثبت و عرضه دانش فنی خود در این قسمت دنیای جدیدی به روی خود باز کنید و با فروش دانش فنی خود سرمایه مناسبی برای زندگی تان تامین نمایید. ممکن است پس از فروش یک دانش فنی در خانه بنشینید و به طراحی های جدید بپردازید و در این بازار آنها را به فروش برسانید

کپی رایت Copy Right


هدف از مالکیت ادبی و هنری، حمایت و حفاظت از آثار ادبی، هنری و علمی می باشد. گاها به جای اصطلاح "مالکیت ادبی و هنری" از اصطلاح "حق مؤلف" (کپی رایت یا Copy Right) استفاده می شود. مقصود از مولف صرفاً نویسنده نیست، بلکه پدیدآورنده اى است که از راه دانش، هنر یا ذوق و سلیقه، موادى را با هم ترکیب و اثرى علمى، هنرى و ادبى به وجود آورده است.بهرحال حق مؤلف، ترکیب جامع و کاملی برای مالکیت ادبی و هنری نیست و عنوان مؤلف، بیشتر برای نویسندگان به کار می رود و ما به طور مثال عکاس مؤلف، یا مجسمه ساز مؤلف نداریم. اما شاید دلیل این نامگذاری به پیشینة تاریخی تدوین حقوق فکری بر گردد؛ در ابتدا، تنها کتاب ها و نویسندگان مورد حمایت واقع می شدند و به تدریج، همراه با پیشرفت جوامع، دیگر مخلوقات و ابتکارات بشری هم در زمرة موضوعات تحت حمایت قرار گرفتند.
اگر کتاب یا جزوه ای تالیف کرده اید اما تا کنون آن را از طریق یک ناشر به چاپ نرسانده اید، میتوانید با ثبت و عرضه آن در این بازار آن را در معرض دید ناشران یا اساتید و معلمان قرار دهید. چه بسا کسی مایل به خرید امتیاز اثر شما و چاپ آن به نام خود باشد.

پایان نامه‌های دانشجویی شما ممکن است برای دانشجویان دیگری قابل استفاده باشد یا بخواهند بعنوان منبع اطلاعاتی از آن استفاده نمایند. بنابراین شما میتوانید با ثبت و عرضه آن در این بازار برای آن مشتری یابی کنید و ضمن توافق با مشتری مبلغی را بعنوان حق استفاده از او دریافت نمایید.
اگر قبلاً گزارشی از انجام یک طرح پژوهشی، کارآموزی یا پروژه دانشجویی تهیه کرده‌اید، چه بسا این گزارش شما قابل استفاده برای اشخاص دیگری نیز باشد. بنابراین می‌توانید با ثبت آن در این بازار برای آن مشتری جدیدی پیدا نمایید.
اگر مقاله ای نوشته اید که قبلاً جایی چاپ نشده است یا در کنفرانسی ارائه نشده است، می توانید مشخصات آن مقاله را در این قسمت ثبت کنید تا شاید کسی متقاضی استفاده از مقاله شما باشد. در صورتی که تقاضایی برای مقاله شما پیدا شود و حاضر به خرید آن باشد، با توافق خودتان نام شخص خریدار بعنوان نویسنده مقاله درج می‌گردد و وی حق انتشار این اثر را خواهد داشت.

کلیه آثار هنری مانند؛ فیلم، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و ... را برای تجاری سازی میتوانید در بازار آی پی آگهی نمایید. انواع مختلف دارایی هایی که در اینجا به آنها کپی رایت اطلاق می‌گردد، عبارتند از:
1. کتاب، نقشه، پایان نامه، گزارش کارآموزی، جزوه
2. فیلم و موسیقی
3. مالتی مدیا، انیمیشن و برنامه های کامپیوتری
4. پایگاه داده
5. عکاسی، نقاشی، کاریکاتور، مجسمه سازی


نشان تجاری Trademark


آفرینش نام تجاری مهمترین بخش تجارت است. به عبارت دیگر امروزه تجارت و اقتصاد جهان در تسخیر نام های تجاری است. در بازار رقابت با توجه به تنوع محصولات تولیدی نامهای تجاری به مثابه علائم راهنمایی، ویژگیهای ممتاز و ارزشمند را در مورد محصول رتبه بندی کرده و برای خریداران به نمایش می گذارند. به این ترتیب خریداران می توانند با اعتماد و اطمینان کافی محصول مورد نیاز خود را خریداری نمایند. هر نام تجاری نقشهای مهمی را ایفا می‌کند.
نام تجاری علاوه بر آنکه متمایز کننده محصول و خدمات است با مصرف کننده ارتباط برقرار کرده و باعث افزایش نقدینگی می شود. نام های تجاری در زمره اصلی ترین سرمایه ها به شمار می آیند و تأثیر بسزایی در رشد کسب و کار و جذب و حفظ منابع کارآمد دارند. در حال حاضر تمایل برای ایجاد نام های تجاری قوی و برتر به شدت در حال افزایش است و تأکید بر ایجاد ارزش از طریق نام تجاری یکی از مهم ترین محرکها در عرصه کسب و کار به شمار می آید.
امروزه نشان های تجاری با هویت یک شرکت یا بنگاه تجاری گره خورده است و دارایی ها و اسناد زیادی را در برگرفته است که در این سایت کل مجموعه این نوع دارایی ها در مجموعه نشان‌های تجاری قرار می‌گیرند. انواع مختلف دارایی هایی که در اینجا به آنها نشان تجاری اطلاق می‌گردد، عبارتند از:

1. برند (Brand)
2. لوگو (Logo)
3. هویت (Identity)
4. اوراق اداری شرکت ها (شامل کارت ویزیت، سربرگ، فاکتور، پاکت نامه، طرح سی دی، طرح سایت و ...)
5. آدرس دومین و هاست شرکت
6. واگذاری سهام شرکت ها

اگر در فعالیتهایی از قبیل طراحی لوگو، اوراق اداری، ثبت نامهای تجاری، ثبت دومین و هاست و ... مشغول هستید و قصد فروش دستاوردهای خود را دارید، می‌توانید در اینجا در معرض عموم قرار دهید. همچنین شما می‌توانید، برند یا علامت تجاری خود را که از آن استفاده نمی‌نمایید به معرض فروش قرار دهید و به قیمت مناسب بفروشید.
شرکت ها و موسسات تجاری که تمایل به واگذاری کلی سهام یا بخشی از آن را دارند، نیز می توانند در این قسمت تقاضای خود را اعلام نمایند.
کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شرکتها و موسسات نیز می‌توانید برند یا علامت تجاری مورد نظر خود را که توسط مالکین آن در معرض فروش گذاشته شده است، به راحتی و از مالک اصلی آن برند به طور مستقیم خریداری نمایید.

پروانه کسب و کار License


در صورتیکه بنا به دلیلی تمایل به واگذاری (یا یافتن شریک تجاری) مجوز فعالیت یا پروانه کسب و کار خود را دارید می‌توانید نسبت به ثبت آن در این قسمت اقدام نمایید. مجوزهایی از قبیل؛ پروانه کسب از اتحادیه های صنفی، مجوز پلیس +10، مجوز خدمات پیشخوان دولت الکترونیک، مجوز آموزشگاههای آزاد (زبان، درسی و کنکور، هنری، ورزشی، فنی)، مجوز مدارس غیرانتفاعی، مجوز موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، صندوق قرض الحسنه،جواز تاسیس واحد صنعتی، پروانه بهره برداری، پروانه پژوهش، پروانه فنی و مهندسی، پروانه تحقیق و توسعه، کارت بازرگانی، پروانه بهداشت، پروانه‌های کشاورزی و دامداری و ... در این قسمت قابل ثبت و اعلان می‌باشند.
به خاطر داشته باشید که معمولاً واگذاری پروانه به غیر بدون سیر مراحل قانونی امکانپذیر نیست. با این حال شما می‌توانید به صورت مشارکتی با اشخاص دیگر همکاری نمایید یا اینکه با سیر مراحل قانونی پروانه خود را در صورت امکان به شخص دیگری انتقال دهید.
شرکت‌هایی که تمایل به واگذاری نمایندگی فروش یا پشتیبانی خود در استانها یا شهرهای مختلف دارند نیز می‌توانند از کاربرگ پروانه کسب و کار برای اعلام تقاضای خود استفاده نمایند.

طرح تجاری کسب و کار Business Plan


شما صاحب يك ایده یا طرح تجاری خوب برای راه اندازی یک كسب و كار هستيد و واقعا اعتقاد داريد كه كالا يا خدمات شما يگانه و منحصر به فرد است، بازار را تسخير خواهد كرد و هرچه كه باشد برگ برنده شما در ميدان رقابتي بازار است. اما از يك طرف هم نگرانيد. مي‌ترسيد كه كسي از ايده فوق‌العاده شما با خبر شود و قبل از اينكه بتوانيد كاري بكنيد، بازار را در دست بگيرد و كار از كار بگذرد. احتمالا شما به اين فكر افتاده ايد كه با يكي از سرمايه‌گذاران بالقوه، يك توافقنامه غير علني (NDA) امضا كنيد. در چنین مواردی قبل از اینکه ایده خود را بصورت خام در اختیار کسی قرار دهید نسبت به تهیه طرح تجاری ( مشابه فرم های موجود در منوی دانلود) اقدام نمایید.
یا شما برای اخذ تسهیلات از بانک ها یا موسسات سرمایه گذاری در خصوص طرحهای تولیدی یا خدماتی طرح توجیهی نوشته اید یا در نوشتن طرح توجیهی در طرح های مختلف حرفه ای هستید، میتوانید طرحهای توجیهی آماده خود را در این بخش معرفی کنید.
همچنین ممکن است برای فراخوان های پروژه های تحقیقاتی سازمان ها و شرکتها، پروپوزال تهیه کرده باشید که مایل به فروش پروپوزال خود هستید.
برای مثال دوستان عزیزی که در جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی یا جشنواره ایده های برتر پارک فناوری یزد، ایده یا طرح تجاری ارائه نموده‌اند، میتوانند در بازار آی پی نسبت به آگهی عمومی طرح خود اقدام نمایند. به طور کلی مواردی از این دست، طرح تجاری نامیده می‌شوند. در این بخش میتوانید نسبت به ثبت و عرضه طرح تجاری خود اقدام نمایید. توجه داشته باشید که طرح‌های تجاری و ایده های قابل فروش خود را در فرم های طرح کسب و کار تجاری به صورت هوشمندانه ثبت نمایید تا امکان سوء استفاده از آن وجود نداشته باشد.
برخی از ایده ها به سادگی قابلیت تبدیل به کالا یا خدمات را دارند و بنابراین مالک ایده از افشای یا عرضه آن نگران است. زیرا افشای آن به معنای از دست رفتن ایده است. در صورت افشای این ایده ها ممکن است کسانی که امکان تجاری سازی ایده را داشته باشند از منافع آن بدون نیاز به وجود شما بهره‌مند گردند. در چنین شرایطی بهتر است برای تجاری سازی ایده خود یک طرح کسب و کار تهیه نمایید و نزد خود نگه دارید و تنها فرم‌ تخصصی کسب و کار را به صورت هوشمندانه تکمیل نمایید، به طوری که اصل ایده شما محفوظ باقی بماند. برای مثال فرض کنید شما ایده‌ای برای طراحی و دوخت لباس و کفش مخصوص افراد چاق دارید. روشن است عملیاتی کردن این ایده نیاز به تخصص چندانی ندارد و البته یک خیاط از عهده چنین کاری بر می‌آید. با آوردن واژه افراد چاق در عنوان طرح کسب و کار شما عملاً بازار هدف ایده خود را معرفی نموده‌اید. بنابراین شاید خریداری برای طرح شما تماس نگیرد، چون تقریباً اطلاعات دیگری برای عملیاتی نمودن این ایده احتیاج ندارد. در خصوص این مثال ارائه اطلاعات زیر در فرم طرح کسب و کار ضمن حفظ ایده شما، برای مشتری نیز جذابیت ایجاد خواهد نمود و شانس فروش طرح شما را افزایش می‌دهد.

عنوان طرح: طراحی و دوخت پوشاک و کفش های خاص
خلاصه طرح: با وجود آنکه امروزه بازار پوشاک و کفش از تنوع و گسترگی بسیار بالایی برخوردار است، اما هنوز افراد زیادی وجود دارند که نیاز به لباس هایی خارج از استانداردهای موجود در تولیدیهای بزرگ دارند. هنوز افراد زیادی هستند که لباسهای خود را به خیاطی ها سفارش می‌دهند تا متناسب با سایز بدنشان دوخته شود. در جامعه ما این روش در حال تبدیل شدن به یک روش سنتی است. شاید دلیل آن عدم تنوع در طرح و دوخت و عدم دسترسی راحت به این مراکز است.
هدف طرح: در این طرح هدف ایجاد فروشگاهی مدرن (تلفیقی از فروشگاه فیزیکی و مجازی) برای طراحی و دوخت پوشاک سفارشی با بهره‌گیری از فضای مجازی برای دسترسی آسان و امکان انتخاب گزینه های متعدد برای خریداران است
سرمایه‌گذاری اولیه: 60 میلیون تومان
دوره بازگشت سرمایه: 2 سال
نوع فروش: فروش
مبلغ فروش: 1 میلیون تومان
بنابراین در این طرح بازار هدفی که شما معرفی نموده‌اید جامعه‌ای از کل شهروندان هستند در صورتی که جامعه خاص‌تری مد نظر شماست. همچنین ابزارهایی برای مشتری‌یابی و تسهیل روش سفارش مشتریان در نظر دارید که دور از ذهن افراد عادی شاغل در این صنف می‌باشد. برای پیاده‌سازی کامل این ایده، مشتری حتماً به طرح کامل شما نیاز خواهد داشت. نوع فروش را در چنین حالت‌هایی "فروش" انتخاب نمایید، زیرا فرهنگ جامعه صنفی ایران با مشارکت میانه خوبی ندارد. مبلغ فروش در چنین ایده‌هایی حدود یک میلیون تومان مناسب است(این مبلغ برای مشتری شما که یک شخص بازاری است مبلغ بالایی محسوب نمی‌شود). بنابراین با چنین اطلاعات و قیمتی یک مشتری بالقوه به خرید طرح کسب و کار شما و دسترسی به کل اطلاعات تمایل نشان خواهد داد.
به خاطر داشته باشید خریدار طرح شما یک کارآفرین، کاسب یا شرکتی است که برای پیشرفت کار خود نیاز به خرید زمان دارد. پس با دادن اطلاعات مناسب وی را به خرید ایده خود ترغیب نمایید.
بهتر است شما با پرورش ایده های خلاقانه و تهیه پروپوزال تجاری برای آنها با فروش ایده های خود به ثروت منطقی دست یابید. اگر فقط یک طرح کسب و کار از طریق بازار آی‌پی به فروش برسانید، طعم شیرین ارزش یافتن ایده ها و فکرهایتان را احساس خواهید نمود و لذا پس از آن با مهارت بیشتری فکر خود را عرضه و به فروش خواهید رساند.